سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/8/1
12:7 عصر

بازخوانی اصول، نیاز جدی امروز جامعه ایرانی

بدست تقی سهیلی در دسته بازخوانی اصول، نسل های جوان، انحرافات جامعه، دهه چهارم انقلاب اسلامی

باسمه تعالی
 
یکی از آسیب های جدی و خطرناک پیش روی جامعه اسلامی در صدر تاریخ اسلام و به ویژه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در غبار فراموشی فرورفتن اصول و ارزش های اصیل بود که باید اذعان کرد این آفت گریبانگیر هر حکومت و نظامی است که مبتنی بر اصولی متعالی رو به آرمان های خود حرکت می کند.
جامعه امروز ایرانی پس از ورود به دهه چهارم نظام اسلامی نیاز جدی به بازخوانی اصول و ارزش های پایه ای خویش دارد. برخی از آسیب هایی که فراموشی و یا عدم شناخت اصول در جامعه صدر اسلام به وجود آورد را به اختصار برمی شماریم:
1-    از دست دادن معیارهای اصیل برای سنجش موضع گیری های افراد و گروه های مختلف سیاسی؛
در این شرایط متاسفانه جامعه برای ارزیابی تحرکات سیاسی دچار سردرگمی شده و هر از چندی به سمتی می غلطد که این وضعیت موجب شکل گیری بحران های فرهنگی و اجتماعی می شود.
 
2-    بی معرفتی نسبت به مقام و موقعیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)؛
این عدم شناخت اولیاء الهی موجب شد جامعه هیچگاه نتواند آنچنان که شایسته است در محضر این ذوات زانوی ادب و فروتنی بزند. محجور ماندن مقام اهل بیت(ع) موجب شد جامعه به بالندگی و رشدی که باید، نرسد و به جای بهره گیری از سرچشمه هدایت، به دامن ضلالت کشانده شود.
 
3-    آماده شدن جامعه برای پذیرش انحرافات مختلف در دین؛ همچنین مستعد شدن حکومت برای انحراف از موازین و اصول دینی؛
طبیعی است که در شرایط انزوای مشعل های هدایت، افکار انحرافی از هر سو هجوم آورده و حاکمان نیز مستعد انحراف از اصول الهی خواهند بود.
 
پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به خوانش عمیق و جدی متون اولیه و مستندات اساسی انقلابیون ضرورتی تام دارد زیرا اگر چه پس از گذشت 34 سال از استقرار نظام اسلامی تجربیات متعدد و گرانبهایی با هزینه های سنگین برای ملت ایران ایجاد شده است اما به عرصه رسیدن نسل های جدید که هیچگونه مواجهه ای با شرایط قبل از انقلاب و سال های ابتدایی پس از پیروزی نداشته اند از یکسو و فرسوده شدن برخی از مجاهدین و انقلابیون با سابقه از سوی دیگر می تواند شرایط خطرناکی را برای کشور ایجاد کند.
ایجاد شدن سئوالات متعدد و متفاوت در اذهان جوانان و نوجوانان در خصوص جهت گیری های نظام اسلامی در حوزه های گوناگون که البته گاهی بی پاسخ مانده و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کرده است یکی از نمودهای این عطش برای خوانش مجدد و عمیق اصول با بهره گیری از عبرت های سه دهه گذشته است.
مع الاسف باید اعتراف کرد آسیب های ایجاد شده در جامعه صدر اسلامی هم اکنون نیز به صورت جدی دامنگیر جامعه ایران اسلامی شده است.
در این مجال قصد ورود به مصادیق این آسیب ها را نداریم و تنها به این نکته تاکید می کنیم که شکل گیری شبکه های ایمانی و حلقه های مباحث معرفتی با محوریت علمی اسلام شناسان خبره و با حضور پر شور جوانان و نوجوانان نیاز غیرقابل چشم پوشی امروز جامعه ما به شمار می رود.