سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/6/29
1:45 عصر

وطن برای من

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

از آرمانشهر تشکر میکنم که مرا دعوت به نوشتن موضوعی با عنوان وطن برای تو کرده است.

فرموده اند که قلب در لسان روایات به امری معنوی اشاره میکند که تعلقی نیز به جسم مخروطی شکل درون سینه انسان دارد. شاید بتوانیم بگوئیم وطن اشاره به محل آسایش ، محل بالیدن ، محل رویش و محل تکامل انسان دارد که تعلقی نیز به موطن خاکی او دارد. طبیعی است که با این حساب میتوان دو موطن خاکی و فرهنگی را در نظر گرفت. وطن خاکی جایی و مکانی است که مرا در خود می پرورد و وطن فرهنگی ، فرهنگ زایش و رویش و تعالی من است. بر حسب خصلت بنی آدم میتوان گستره وطن او را متفاوت از دیگران مشخص کرد. به بیان دقیق تر آدمهای از یک خون و تبار و خاک میتوانند اوطان گوناگونی داشته باشند و این به وسعت روح و بلندی طبعشان بستگی دارد.

برای من وطن در یک کلام یعنی اسلام. برای من وطن یعنی جبهه انقلاب جهانی اسلام ، جایی که در آن دنیا آمده ایم و در آن به تکامل میرسیم. برای من وطن یعنی اویس قرنی ، برای من وطن یعنی بلال حبشی ، وطن برای من یعنی شهدایی که در عراق به دنیا آمدند و در عراق بزرگ شدند و هنگام پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمدند و لب مرزها برای مقابله با تهاجم جبهه استکبار ایستادگی کرده و کشته شدند و امروز ما به آنها مدال افتخار میدهیم که برای دفاع از یک وجب خاک وطن!!!!! از جان خود گذشتند.

اصلاً دعوا سر یک وجب خاک بود؟!

وطن برای من یعنی علامه اقبال لاهوری ، برای من وطن یعنی احساس حقارت در برابر نام چمران و امام موسی صدر. برای من وطن یعنی آدمهایی که از مرزهای خاکی گذشته و به آدم رسیده اند.

 


86/6/26
2:50 عصر

رحلت علامه عسکری

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

خبرش کوتاه است و داغش عمیق!

علامه سید مرتضی عسکری مورخ برجسته جهان اسلام دار فانی را وداع گفت.

نویسنده کتابهایی همچون معالم المدرستین (ویژگیهای دو مکتب) ، نقش ائمه در احیای دین ، عقاید اسلام در قرآن ، عبدالله بن سبا و صد و پنجاه صحابی دروغین دیگر و ... و موسس دانشکده اصول دین از این جهان رخت بربست و همه علاقه مندان به تاریخ پژوهی را داغدار کرد.

باید اول از همه به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تسلیت گفت در سوگ این عالم صالح و بعد هم به رهبری معظم انقلاب و همه حوزه های علمی و پژوهشی.

بدون شک نام علامه عسکری نامی ماندگار در تاریخ شیعه خواهد بود. نامی سترگ به سترگی روح بلند و آثار گران قدرش.

زین پس به یاد علامه عسکری به عبرتهای تاریخ خواهیم نگریست و پرده های فریب و تزویر را از روی حقیقت تابناک تاریخ اسلام به مدد پژوهشهای روشنی بخش او کنار خواهیم زد

نثار روح عزیزش فاتحه و صلوات.


86/6/20
3:31 عصر

عجب مجلسی!!

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

مجلس نهاد عجیبی است. آدم نمیداند با کی طرف است و از کی باید مطالبه داشته باشد چند صد نفر آدم روی صندلیها نشسته اند دور تا دور! هر کدام یک چیزی توی سرشان میگذرد و آخرش هم یک تصمیمی میگیرند که معلوم نیست دقیقاً نظر کدامشان بوده و چه تعداد از حضرات واقعاً اعتقاد به آن مسئله داشته اند. اتفاقاً این باعث میشود که هیچ کس هم مسئولیت تصمیمات را بعهده نگیرید بلکه برعکس هر کدام از نمایندگان بنا به تشخیص خود در محافل مختلف بنا به اقتضاء میتوانند له یا علیه یک مصوبه مجلس موضع گیری کنند و هیچ معلوم نمیشود که خود این حضرت در زمان طرح موضوع در مجلس چه موضعی داشته اگر موافق بوده حالا اوضاع را مناسب نمی بیند میگوید نه من با این شکل اجرا مخالف بودم و ما و دوستانمان نظر دیگری داشتیم! اگر مخالف طرحی بوده میگوید من نیتم اصلاح آن بود نه حذفش.

سهمیه بندی بنزین هم از این قاعده مستثنا نبود. ابتدای سال که دولت اعلام میکرد هنوز آمادگی ایجاد نشده و باید فضا سازی بیشتری صورت بگیرد مجلس مرتباً اولتیماتوم میداد و مطبوعات هم دولت را تحقیر میکردند که عرضه اجرا ندارد و این مصوبه معلق خواهند ماند. بهر حال بعد از تعیین وقتهای پیاپی و فشار بر دولت حالا آقایان مدعی شده اند و هر کدام جداگانه در حوزه های انتخابی شان یا در مصاحبه با مطبوعات منکر شخصیت حقوقی خود به عنوان مجلس شده و به انتقاد از دولت می پردازند.این چیزهاست که آدم را به فکر فرو می برد که یک فکر اساسی بکند برای این مجلس

 


86/6/19
11:10 صبح

از محضر استاد شهریار زرشناس

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

بزرگترین نیاز در مبارزه با امپریالیسم در کشور ما، طلب حقیقت و تفکر مستقل و خود آگاهی انتقادی نسبت به ماهیت مدرنیته و عبور از ساحت فلسفه های سیاسی مدرن است. تا زمانی که راهنمای عملمان ایدئولوژِی های مدرنیستی هستند و غایت برنامه های اقتصادی مان گسترش مدرنیزاسون است ، روی استقلال و رهایی از امپریالیسم را هم نخواهیم دید.

کاپیتالیسم نظامی مبتنی بر بهره کشی و استیلاست و چون میل به گسترش گرایی و فزون خواهی بی حد و حصر دارد لزوماً موجب بسط سلطه غارتگرانه خود در سطح جهان میگردد...در واقع امپریالیسم به عنوان حاکمیت سلطه گرانه و جهانی سرمایه و استعمار نو از متن نسبت استکباری بشر مدرن با عالم و آدم بر می خیزد و از مظاهر استکبار است.

امپریالیسم تجسم و محصول مدرنیته است و برای مبارزه با امپریالیسم باید تمهیداتی برای عبور از ساحت مدرنیته - حداقل در قلمرو نظر – اندیشید و اگر نه روی آوردن به مدلها و ایدئولوژیهای مدرن ، جز تعمیق وابستگی اسارت بار به امپریالیسم نتیجه دیگری نخواهد داشت.

مبارزه راستین ضد امپریالیستی همانا مبارزه علیه ساحت تفکر و تمدن مدرن (اومانیستی) و در نهایت عبور از آن است و صرف مبارزه سیاسی – اقتصادی یا حتی نظامی با صورتی از امپریالیسم ، فاقد اصالت و اعتبار است. نمی توان اسیر مدلهای توسعه سرمایه سالارانه – اعم از کلاسیک ، سوسیالیستی ، راه رشد غیر سرمایه داری و ...- بود و ادعای مبارزه با امپریالیسم داشت.

انسان به مفهوم نظریه لیبرال ؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است ؛ فردی به شمار  می آید که مالک است. کسانی که استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم ماندند؛ چون فقط افراد متملک ، مالیاتی را می پردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیمی گرفته شود؛ به این ترتیب حق دارند در تصمیم گیریهای عمومی شرکت جویند.

 

منبع:کتاب سرمایه داری (کاپیتالیسم)

 تالیف شهریار زرشناس 

 انتشارات کتاب صبح


86/6/18
4:10 عصر

حمل و نقل در شیراز

بدست تقی سهیلی در دسته

 

باسمه تعالی

 

بدون تردید باید اذعان کرد وضع حمل و نقل در شیراز اصلاً مناسب

و شایسته نیست. فروش بنزین توسط خودروهایی که قرار است

خدمات عمومی ارائه دهند ، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی ،

عدم برنامه ریزی صحیح و مناسب در جهت هدایت رفت و آمدهای

درون شهری ، گسترش ناچیز و نزدیک به صفر خدمات دولت الکترونیک

و یا هر دلیل دیگر باعث شده وضع حمل و نقل در شیراز اعصاب

خورد کن و ناکارآمد جلوه کند. اگر قرار است مردم واقعاً با اتکا به

همین اتوبوسها و تاکسیها برای کار و زندگی شان برنامه ریزی

کنند باید یک فکر اساسی کرد. وضعیت ناوگان حمل و نقل باید به

گونه ای باشد که اطمینان و توجه شهروندان را جلب کرده و شان

و حرمت مردم در آن لحاظ شود.

اگر بررسیهای کارشناسی به این نتیجه رسیده است که خوردروهای

شخصی 100 لیتر در ماه سهمیه داشته باشند و مردم بقیه نیازشان

را از طریق حمل و نقل عمومی صورت بدهند این فروش بنزین توسط

تاکسیها و وانت ها دیگر چه صیغه ای است. اصولا فکر میکنم قرار

بود با تبصره 13 وضع برای افرادی که فاقد وسیله نقلیه شخصی

هستند و دل به حمل و نقل عمومی خوش کرده اند بهتر شود اما

این اتفاق هنوز نیفتاده است زیرا با وجود اینکه بر تعداد وسائل نقلیه

عمومی افزوده شده اما هنوز تقاضای بالا برای این موضوع بی جواب

مانده است.برنامه ریزی صورت گرفته برای سهمیه ویژه خودروهای

عمومی به دلیل عدم نظارت صحیح و مناسب و فروش این حق عمومی

توسط برخی از رانندگان عملاً ابتر مانده است و این در حالی است

که بعید میدانم در جهت رفع این مشکل و کنترل مصرف بهینه

سوخت واقعاً کمبود دانش فنی وجود داشته باشد.

 

 

 


86/6/17
3:33 عصر

مدرنیسم و پلیس

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

پلیس با مفهوم امروزی آن یک امر مدرن است و ابداً نسبتی با

یک جامعه تعالی جو و کمال طلب ندارد. یک جامعه مدرن است

که اقتضای وجود پلیس را دارد. از زمانی که تمدن اومانیستی

شروع به رشد نمود و انسانهایی لذت جو و منفعت طلب را درون

خود پرورش داد که به حداکثر سود و لذت اعتقاد داشتند و نسبت

تکنیکی میان خود و هستی برقرار نمودند ، انفجار امیال و غرائز

حکومتگران را بر آن داشت تا با نیرویی قهار و سرکوبگر جلوی

ویرانگری این واریته!! جدید از انسانها را بگیرند.

این پارادکس در فضای مدرن اینگونه تعریف شد که انسانها میبایست

جاه طلب و لذت جوی به غایت باشند و در این مسیر هیچ مانعی

(از قبیل موانع اخلاقی و انسانی) بر سر راه قرار ندهند و تا

میتوانند در راه اشباع این میل ویرانگر خود بکوشند اما از آنجا

که این موجودات (مثلاً انسانهای مدرن) بهر حال قرار است در

کنار یکدیگر زندگی اجتماعی داشته باشند و در صورت دست

زدن به حرکات اهریمنی و امپریالیستی در رفتارهای شخصی

خود همگنان خویش را نابود کرده و چیزی نمی پاید که این جوامع

مدرن و مدرن پرور از درون متلاشی خواهند شد پس بنابراین:

برای کنترل رفتارهای مدرن و کاپیتالیستی ایشان قانون به معنای

جدید آن تعریف شد. قانون در این جا عبارت بود از وسیله ای که

در مجادلات و درگیریهای اهریمنی میان مدرنها قضاوت کرده و مانع

درگیریهای عریان و بی حد و حصر میان آنها شود. صد البته برای

وضع این قانون به یک مجلس قانونگذاری نیاز بود که الان مورد

بحث من نیست و برای اجرای آن به لحاظ انتظامی به پلیس احتیاج

داشتند.پس پلیس در معنای مدرن آن یعنی نیرویی که قرار است

با توجه به ملاحظات سرمایه داری و سایر اقتضائات جوامع مدرن

از جمله نژاد پرستی تنیده در وجود ایشان و احترام به سرمایه و

سرمایه دار ، میان یک عده مدرن افسار گسیخته و شرور بایستد و

مانع سرشاخ شدنشان بشود.

طبیعتاً هر چه جوامع مدرنیزه تر میشوند تمایلات تخریبی و تهاجمی

در آنها رشد میکند چه به صورت قانونی و اتوکشیده آن در قالب

شرکتهای سرمایه داری و کمپانیهای بین المللی و چه به صورت

قانون گریزی ناشی از سرخوردگیهای اقتصادی و فرهنگی در قالب

شرارتهای مرسوم و ناهنجار اجتماعی. بدین ترتیب پلیس مدرن

تعریف شد. پلیسی که همواره در حال به روز کردن امکانات و

تجهیزات خویش برای مقابله با قانون گریزی ها و منفعت طلبی های

افراد است و این مسابقه بی پایان میان مدرنها و پلیس مدرن تا

پایان عمر مدرنیسم ادامه خواهد یافت.

کلیه جوامع بشری به اندازه ای که وارد تعفن زار مدرنیسم شوند

 و به نسبتی که از این مردارگاه بهره بگیرند ناچار به پذیرش تبعات

ناگزیر آن از جمله جامعه مدنی ، قانون گرایی و  پلیس مدرن

خواهند شد.

 


86/6/16
3:43 عصر

اخطار به منافقین

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان با تاکید بر حفظ شان و موقعیت این مجلس به برخی مطبوعات که با همراهی رسانه های بیگانه سعی در القای باند بازی و سیاسی کاری در این مجلس را داشتند اخطار کردند که دست از این رفتارها بردارند.باید دانست که این یکی از علائم منافقین در قرآن است که عده ای در داخل جامعه اسلامی سعی میکنند با ایجاد تشتت و اختلاف میان مومنین تنش و درگیری ایجاد نمایند. جالب است که همگان این رسانه های داخلی را می شناسند و در صدر اسلام نیز مخاطبان نهیب های قرآن مشخص بودند. این حضرات بهتر است از راه ناصوابی که می پیمایند توبه کرده و به آغوش انقلاب بازگردند و حرکت در چارچوب مصالح نظام اسلامی را بر پیگیری منافع پست مادی ترجیح دهند زیرا ...


86/6/14
4:35 عصر

بنزین ، تاکسی ، من

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

بنده آدمی هستم که خودروی شخصی ندارم چون پولش را

ندارم. به همین مناسبت همیشه در ذهنم مشغول طراحی

روشها و فرمولهایی بوده ام که به هر صورتی شده رفت و

آمد درون شهری به وسیله خودروهای شخصی محدود گردد

و مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. یک دلیل ساده

برای من همیشه این بوده است که بنزین بعنوان سوخت

مورد استفاده خودروها سرمایه ای متعلق به همه مردم

است مخصوصاً که همراه با یارانه بسیار زیاد از طرف دولت

عرضه میشود و فقط افرادی از آن بهره مند میشوند که

صاحب خودرو باشند و افرادی مانند من بدون اینکه بهره ای

از این موهبت ملی داشته باشند باید شریک مصیبتهای

حاصل از مصرف بی رویه بنزین از قبیل خروج میلیاردها دلار

ارز از کشور و انواع آلودگیهای ناشی از سوزاندن بنزین و

... باشند. طبیعی است که آدمی مثل من از سهمیه بندی

بنزین خوشحال باشد چون حداقل ضرر کمتری پرداخت میکنیم

اما... قرار شد در این میان چند اقدام همزمان صورت بگیرد.

یکی اختصاص سهمیه ویژه به تاکسیها و وانت ها برای ارائه

خدمات عمومی و دیگری گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی

و ترغیب مردم به استفاده از آنها. به شکل عادی وقتی

بنزین سهمیه بندی شد مردم خودشان به سمت خودروهای

عمومی هجوم آوردند اما اینبار برخی تاکسیها بودند که از دست

مردم فرار میکردند و گاهی اصلاً توی صورت آدمهایی که

بغل خیابان استاده بودند نگاه نمی کردند. شاید چون خجالت

میکشیدند که سهمیه بنزین عمومی مردم را که به کارت آنها

ریخته شده بود ، فروخته و هاپولی کرده بودند.

تازه دولت اعلام کرد که به خودروهای شخصی 100 لیتر اضافه

میدهد ؛ باز هم سهمیه ما بی ماشینها را داند به ماشین دارها

البته من به دولتی که کار بزرگ سهمیه بندی را انجام داده

است حق میدهم برای کاهش برخی تنشهای روانی از این

کارها بکند اما بهتر است بیشتر به دنبال اجرای صحیح برنامه های

اصولی و اساسی باشیم.

من امیدوارم دولت هر چه سریعتر معضل فروش بنزین توسط

خودروهای عمومی را هنرمندانه و قاطعانه حل کند و الا اگر

قرار باشد یک عده ای برنامه ریزی کنند ، یک عده دنبال اجرا

باشند و یک عده که عوامل اجرای طرح هستند به اخلال در

آن کمر ببندند به هیچ نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

 


86/6/12
5:25 عصر

ابن سینا کجایی است

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

هراز گاهی یک ناله سرد و گرمی از یکجایی بلند میشود که بله فلان دانشمند و عالم ، اصلاً ایرانی نیست و متعلق به یکجای دیگری از این کره خاکی است. آخرین موردش جریان بوعلی سیناست.

خوب البته همه میدانند که منظور دشمنان تضعیف روحیه خود باوریماست و همچنین باید اذعان کرد برانگیختن برخی احساسات بی مورد در میان گروهی از مسلمانان نسبت به گروهی دیگر میتواند در این جریان دیده شود.اما برای من مسئله صورت دیگری دارد. من از ابتدا ابن سینا و امثال او را انسانهایی میدانستم که در دامان تمدن اسلامی رشد کرده و بالیده اند. پرورش دهنده آنها همانا مفاهیم قرآنی و

آموزه های وحیانی پیامبر اسلام و خاندان مطهر او "ص" بوده است و این حقیقت را هیچ کس نمیتواند کتمان کند. بله باید با صدای بلند تصریح کرد که این بلند مرتبه ها و قله های رفیع انسانی ، اهل ایران بوده اند ولی یادمان باشد آنها انسانهایی مسلمان بوده اند که در ایران می زیستند.

بهرحال باید به هوش باشیم و جایی بخوابیم که آب از زیرش رد نشودیا اصلاً نخوابیم!! وقتی بیش از حد روی ملیت افراد تکیه کردیم و قومیت آنها را بزرگ نمودیم نباید غیر ممکن بدانیم که فردا روزی خبرش در بیاید که فلانی که اینقدر به او مینازید جدش از اهالی قفقاز بوده که با دختری از سامان مغولستان ازدواج میکند و در هندوستان ساکن میشود سپس پسرشان در سفری به مصر با دختری سومالیایی عقد ازدواج می بندد و پس از سالها زندگی در شمال شبه جزیره بریتانیا به ایران آمده و در آنجا فرد مورد نظر به دنیا می آید... و بعد ما باید دو دستمان را روی سر بگذاریم که ای وای حیثیت ملی مان بر باد رفت. اگر افراد بر اساس مبانی فکری و تعلقشان به حوزه های تمدنی و فرهنگی باز شناسی شوند موثرتر و مفید تر خواهد بود تا بر اساس محل تولد و سکونتشان به نظر من البته.

این حرف امروز در دنیا گوش شنوا زیاد دارد و بیشتر عقلا و متفکرین دراین دسته اند.


86/5/30
12:7 عصر

منتخب لثارات

بدست تقی سهیلی در دسته

با سمه تعالی

 

یکی از مسئولان ستاد رسیدگی به امور مساجد: مساجد روستاها به دلیل فقر مالی فقط در ایام محرم و رمضان باز هستند.

1-اما در عوض تئاترها و مطربخانه ها در طول سال بازند و برخی بابودجه دولتی اداره میشوند!

2-فرهنگسراها و خانه هنرمندان و مراکز موسیقی جاز و پاپ و راک سال به دوازده ماه فعالند و به غنا مشغول!

3-صدا وسیما در قالب رادیو پیام ، رادیو فرهنگ ، رادیو جوان و بقیه برنامه های صداو سیما به ترویج موسیقی و فوتبال زدگی اهتمام دارند؛ در تمام 24ساعت شبانه روز

سرانجام: مسجد باز نبود که نبود! بسته شد که شد! مهم اینست که حتی یکروز بودجه تئاتر و سینما و موسیقی و خوانندگان و نوازندگان و مطربان و رقاصان عقب نیفتد! اینها رسالت مسئولان جمهوری اسلامی است و نه اهتمام به آبادی مساجد!

.................................................................

پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی :

جلیل مکینه چی به جرم کلاهبرداری در خرید 16.5میلیون لیتر سوخت هواپیما محکوم و به سیزده ماه حبس و جریمه نقدی محکوم شد.

همایش ملی کارآفرینی دیجیتال (برگزار شده از سوی علی آقا محمدی و با حمایت وزارت کار ): جلیل مکینه چی به عنوان فرد برگزیده بخش بازرگانی این همایش معرفی و لوح و تندیس این همایش را از دست آقای هاشمی دریافت دریافت کرد.

جهت تفکر:

1-به نظر شما اینکه یک مفسد اقتصادی ، کار آفرین نمونه دیجیتالی معرفی بشود عیبی دارد؟

2-چرا معمولاً مفسدان اقتصادی در همایش ها به عنوان فرد نمونه انتخاب میشوند (یادتان هست شهرام جزایری نامزد دریافت جایزه صادر کننده نمونه شده بود!)

3-نکند عیب از ماست که فعالان نمونه اقتصادی را با تنگ نظری،مفسد معرفی میکنیم؟

4-گذشته از اینها فرد مورد نظر طبق رای دادگاه باید در زندان باشد و معلوم نیست که از درون زندان کارآفرینی دیجیتال کرده یا در زمان مرخصی؟ اصولاً زندان رفته و یا به جای زندان رفتن و عمر به بطالت گذراندن به کارآفرینی دیجیتالی نمونه مشغول شده؟

 

منبع: هفته نامه یا لثارات شماره 436   مورخ: 24/5/86

 


   1   2   3      >