سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/4/9
10:35 عصر

نرخ ها برای که بالا و پائین می شوند؟!

بدست تقی سهیلی در دسته تاکسی شیراز، نرخ کرایه تاکسی، نظارت مسئولین، کورس تاکسی

باسمه تعالی

تاکسی رانی و تاکسی سواری و خود تاکسی و رانندگان تاکسی و مسافرین تاکسی و تاکسی های مدل بالا و تاکسی های سرخود و  تاکسی بازی و کلاً مفاهیم تاکسی محور در شیراز احوالاتی دارند برای خودشان که احتمالاً هرگز در تاریخ کالسکه و تاکسی دنیا سابقه ای برایش پیدا نخواهد شد، نگردید پس!

هم اکنون که با هم هستیم، به نظر می رسد سوء تفاهم خطرناکی در زمینه مسائل حمل و نقل عمومی و خصوصی، میان برخی مسئولین شهری شیراز حاکم شده است که مبنای برخی بیانات مفرح می شود و این همه، در مقابل مردمی اتفاق می افتد که شبانه روز با این موضوعات درگیرند و چرا نمی خندند به خودشان مربوط است.

مسافر کش های شیراز، اصولاً خر خودشان را می رانند؛ چه در زمینه نرخ کرایه ورودی و ادامه مسیر مسافر چه در زمینه تعداد کورس و چه علی الخصوص در زمینه قوانین حاکم بر تاکسی در زمان مسافرکشی که نقلش بماند!

در شیراز مسافرکش ها خودشان مرجع تعیین نرخ هستند و با توجه به نرخ ارز و سکه طلا، مذاکرات هسته ای، سردی و گرمی هوا، ساعات مختلف شبانه روز، موقعیت محله و برخی مسائل دیگر از مسافران طلب کرایه می کنند و نرخ تعیین شده توسط مراجع قانونی هم مضحکه ای بیش نیست؛ البته این شرایط گاهی متفاوت رقم می خورد که آن هم مربوط به زبان دار بودن مسافر و سمبه پر زور اوست و بهرحال ارتباط مشخصی با مراجع قانونی ندارد.

الان احتمالاً برخی مسئولین شهری تصور می کنند که نرخ ورودی مسافر تاکسی در شیراز، 150 تومان است! که از کورس سوم، 100 تومان به آن اضافه می شود! ناچاریم این حرف خنده دار را مبنا قرار دهیم چون بهرحال قانون است! بر این اساس شما باید در شیراز برای سه کورس مسافت، 400 تومان بپردازید ولی شما 500 تومان می پردازید چون نه وقت دارید و نه حوصله درگیری! و در همین حال خوشحال هستید که 600 تومان نداده اید چون ایمان دارید که نرخ تاکسی کورسی 200 تومان است نه 150 تومان!

گاهی هست که شما در زمینه نرخ کرایه، راننده را مجاب می کنید و بهرحال به توافق می رسید، حالا نوبت شگفت زده شدن شما در ماجرای تعداد کورس است؛ چون می دانید که ما در شیراز تاکسی متر و مسائلی از این قبیل نداریم و مسافت کورس ها، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد! متاسفانه اتفاقی که اخیاراً می افتد این است که برخی مسافرکش ها، زیر سنت ها می زنند و بدعت هایی در زمینه تعداد کورس ایجاد می کنند که آزار دهنده است به عنوان مثال اگر کسی دقیقاً توانست بگوید از فلکه فرودگاه(میدان بسیج) تا فلکه ستاد(میدان امام حسین ع) چند کورس است یک جایزه ارزنده ای در حد نو می تواند انتظار داشته باشد که شهرداری به او بدهد.