سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/7/22
1:26 عصر

هیچ برگشتی در کار نیست

بدست تقی سهیلی در دسته مقام معظم رهبری، سیاست خارجی، پایداری بر اصول، بی اعتمادی به آمریکا، فضا سازی رسانه ای

باسمه تعالی
 
بیان رهبر معظم انقلاب درباره رویدادهای نیویورک و رویکرد دولت جناب روحانی در سیاست خارجی چند مسئله را به روشنی پیشروی همگان مطرح کرد.
در سیاست خارجی کوتاه آمدن از اصول یعنی بر باد رفتن اعتبار و ارزش های نظام های سیاسی.
همانگونه که پیش از این تصویر شده بود ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی همانند موجودی جوان و چالاک به سوی قله های افتخار جهانی در حال حرکت است و دشمنان این نظام همانند قداره بندهای فرتوت و فرسوده تلاش می کنند در حد امکان مانع از این صعود شوند.
اگر چه مسیر حرکت به سمت قله ها ناهموار است اما شرایط مردم ایران قابل مقایسه با مستکبرین گرفتار آمده در زیر بهمن نیست و این معادله هیچگاه نباید از مقابل چشم برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور دور شود که ملت ایران بهرحال دست برتر را در معادلات منطقه ای از آن خود کرده است زیرا در چند دهه پس از انقلاب اسلامی نمودار حرکت ما همواره صعودی و رو به رشد و نمودار حرکت دشمنان ما یکسره نزولی و در حال افول بوده است.
از آنجایی که بر اساس قانون اساسی حوزه سیاست خارجی نظام اسلامی و رویکردهای اساسی در آن قطعاً باید با نظر رهبر انقلاب تنظیم شود، ایشان با نگاه بسیار امیدوارانه به توان داخلی و قدرت ملی تاکنون اجازه نداده اند نگاه های یاس آلود و منفعل بر این حوزه حساس حاکم شود.
بیان ایشان مبنی بر این که ما به هیأت دیپلماسی ملت ایران خوشبین هستیم و برخی از اقدامات در نیویورک بجا نبود حاوی چند پیام صریح است که به ملت ایران، دست اندرکاران سیاست خارجی و ناظران بین المللی اعلام شده است.
1-  اگر چه سیاست کشور تحت اشراف رهبر معظم انقلاب قرار دارد اما این موضوع هرگز به معنای آن نیست که کارگزاران این حوزه در هر سطحی که باشند برای همه صمیمات و رفتارهای خود مجوزی از ایشان گرفته اند چنانکه فرمودند برخی اقدامات بجا نبود. البته این موضوعی است که می توان به راحتی آن را فهمید اما متاسفانه برخی همراهان دولت و رسانه ها با اشاره و تصریح بر این نکته تاکید می کردند که دولت با اختیارات کامل به نیویورک رفته است و اینگونه تصویر می شد که گویی هر اقدام رئیس جمهور و همکارانش با اجازه و هماهنگی رهبری معظم انقلاب بوده است.
2-  علیرغم ناله های زبون و ضعیفی که گاهی در کشور شنیده می شود و بیشتر از آن که متکی به بدنه کارشناسی سیاست خارجی باشد سروصدای رسانه ای دارد، مقام معظم رهبری بنا ندارند در مقطع پیچ تاریخی و سرنوشت ساز منطقه و در آستانه فتح عظیم ملت ایران، در برابر این اندیشه ناصواب که راه صعود ملت ایران را در سازش هموار میبیند کوتاه بیایند و مجال عرض اندام بدهند.
3-   دیپلماسی فعال دولت در منطقه و جهان باید مورد حمایت واقع شود تا بتواند با موفقیت همراه باشد. فعالیت گسترده دیپلماتیک باید با توجه به بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا و رفتارهایش تنظیم شود.
4-   همچنانکه پیش از این بارها بر تقویت توان داخلی تاکید شده بود، این بار نیز مقام معظم رهبری بر اهمیت و اولویت این مسئله در موضوع سیاست خارجی صحه گذاشتند. بیانات اخیر ایشان نشان دهنده این واقعیت جدی است که بدون تقویت تولید ملی و توان داخلی دیپلماسی موفقی برای کشور رقم نخواهد خورد و آنچه می تواند برگ برنده کشورمان در معادات منطقه ای و جهانی باشد عمق خودباوری، توان و تولید ملی و عمق استراتژیک نظام اسلامی در دنیا است.
5-   اگرچه برخی جریانات سیاسی تصور می کردند خواهند توانست با فضاسازی های ژورنالیستی، ماجرای نگران کننده مذاکره با آمریکا را مسئله ای حیانی، مفید به حال کشور و مورد توافق همه مراکز تصمیم گیری نظام اسلامی جا بزنند اما سکان دار انقلاب اسلامی با شجاعت و در موقعیت ویژه حضور در مرکز نظامی هوایی ارتش تاکید کردند ما به آمریکا بی اعتمادیم و پاسخ شرارات هایش را به سختی خواهیم داد که به این ترتیب اذناب شیطان بزرگ باید حساب کار خود را داشته باشند.

92/7/16
9:47 صبح

مذاکره با دشمن، عامل تشدید فشارها3

بدست تقی سهیلی در دسته دولت روحانی، مذاکره باآمریکا، فشارهای اقتصادی، قبح مذاکره

باسمه تعالی


چند گروه حامی برقراری رابطه میان ایران و آمریکا بودند که شرایط متفاوتی را در ذهنشان تصور می کردند:

گروه اول متدینین سنتی و محتاط هستند که به تصور کم شدن تحریم ها و گشایش فضای اقتصادی، عجالتاً موافق گفتگو با آمریکایی ها هستند. این گروه درک کاملی از جایگاه نظام اسلامی در دنیا و شرایط اقتصادی کشور همچنین نوع رفتارهای دولت مستکبر آمریکا ندارند و بر اثر برخی رفتارهای ناپسند دولت گذشته به تدابیر دولت حاضر دل بسته اند.

گروه دوم اصولاً اعتقادی به نظام اسلامی ندارند و برایشان مسائل اعتقادی محلی از دعوا ندارد. این ها کعبه آمالشان غرب است و دوستی با اسرائیل را نیز می پذیرند. این گروه هم اکنون با رندی ژست حمایت از جایگاه و موقعیت رئیس جمهور را گرفته اند و می گویند او نماینده ملت است و هر کاری می کند حق است و برای تامین منافع مردم، با آمریکایی ها گفتگو کرده است.

گروه سوم انقلابیون خسته هستند. این ها با این که نظرات امام خمینی(ره) را در مورد آمریکا و رابطه با آن می دانند و شاید یک زمانی هم قبول داشته اند، اما هم اکنون به هر دلیل معتقدند باید این ارتباط برقرار شود. برخی از این افراد حتی تا چند سال گذشته در خصوص چرایی عدم مذاکره با آمریکا به مناظره با لیبرال ها می نشستند و سفت و سخت از بی فایده بودن و بلکه خطرات مذاکره سخن می گفتند ولی اینک به شدت دنبال گشودن راهی به آن سوی آتلانتیک هستند و حتی برای بستن زبان منتقدین این ارتباط، آن ها را با رژیم صهیونیستی مقایسه می کنند و معتقدند عده ای در داخل هم نوا با اسرائیلی ها نسبت به برقراری رابطه ایران و آمریکا خشمگین هستند!

همان طور که انتظار می رفت دیپلماسی لبخند دولت روحانی خیلی زود به زمین سنگلاخی رسید؛ پیشنهادات و کنایه های نه چندان دوستانه طرف های آمریکایی و غربی یکی بعد از دیگری در حال مطرح شدن است: پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ایران، کافی نبودن لبخند و نیاز به اجرای تغییرات در رفتار ایران، روی میز بودن گزینه نظامی در خصوص ایران، بازرسی کامل و جامع از تاسیسات هسته ای ایران، عدم پذیرش حق غنی سازی برای ایران و ...

رسانه ها و جریانات علاقه مند به آمریکا که احتمالا منتظر این رفتار آمریکا بوده اند به سرعت شروع به زمینه سازی برای عقب نشینی های بعدی کرده اند و بدون این که احساس شرم کنند می گویند: اصولاً مسئله ای هسته ای چیزی نیست که بخواهیم به خاطرش خودمان را به خطر بیندازیم، ارزشش را ندارد اگر لازم شد از خیرش بگذریم، شعار مرگ بر آمریکا جزء اصول ما نیست، ما که هنوز امتیازی به آمریکایی ها نداده ایم و ...

این که رفتارهای اینچنینی چه نسبتی با تدبیر نرمش قهرمانانه دارد بماند، آنچه حائز اهمیت است نوع عملیات روانی رسانه های وابسته به اردوگاه سازش برای زمینه سازی این تراژدی ملی است.

ابتدا که بحث گفتگو با آمریکا مطرح می شود پی در پی و بی امان فریاد می زنند که رهبری به دولت مجوز داده اند و نرمش قهرمانانه، تدبیر مورد رهبری معظم انقلاب است و آنچنان برای هر حرکت دولت و رئیس جمهور از جایگاه رهبری خرج می کنند که بی سابقه به نظر می رسد. وقتی قبح این رفتارها شکست؛ سکوت نخبگان را خریدند و رقبای سیاسی و منتقدان را منفعل کردند تازه بازی وا دادن شروع می شود.

آمریکایی ها از هم اکنون می گویند ایرانی به دلیل فشار تحریم پای میز مذاکره آمده اند و اگر می خواهند مذاکره نتیجه داشته باشد باید تغییرات مورد نظر ما را در رفتارشان بدهند تا در ادامه ما بتوانیم برای رفع تحریم های اقتصادی تلاش کنیم! و الا ایران باید تحریم ها را همچنان تحمل کند. خب این چه مذاکره ای است که شما از ابتدا معلوم است باید به کجا برسید و اگر نرسید یعنی شکست مذاکرات و بر باد رفتن همه امیدهایی که به دشمن شماره یک ملت ایران بسته شده است!


92/7/14
3:18 عصر

مذاکره با دشمن، عامل تشدید فشارها2

بدست تقی سهیلی در دسته آمریکا، تحریم های اقتصادی، مقاومت

باسمه تعالی
آمریکا تحریم های سخت علیه ایران را لغو نخواهد کرد زیرا این قدر فهم سیاسی دارد که درک کند اگر فشار تحریم باعث شد کسی پای میز مذاکره بیاید با همان فشار می شود او را پای میز نگه داشت و با همان فشار و حتی بیشتر(چرا که نه) می توان او را مجبور به پذیرش شرایط مورد نظر غرب کرد.
آری! وقتی به دلیل ضعف و در اثر فشار حاضر به گفتگو بشویم نمی توانیم انتظار داشته باشیم طرف مقابل که خودش عامل ایجاد این وضعیت بوده دست از عامل فشار بردارد.
نتیجه این مسیر چه خواهد بود؟ دولتی که عادت کرده است به امتیاز دادن و عقب نشینی از سنگرهای قبلی نظام اسلامی به امید کم شدن تحریم ها و گشایش اقتصادی، خیلی نمی تواند برای حل مسائل داخلی برنامه ریزی مدونی داشته باشد و در اثر کوتاه نیامدن طرف های غربی مستاصل خواهد شد و دنبال مقصرهایی در داخل خواهد گشت تا مسئولیت مشکلات را به دوشش بیندازد و اما مردمی که به هر دلیلی امیدوار شده اند که وضعیت اقتصادی مطلوبی را تجربه خواهند کرد وقتی با تداوم شرایط نامناسب و سخت معیشتی روبرو شوند سرخورده خواهند شد و ناامیدانه به اوضاع نگاه می کنند.
مجموع این شرایط همان وضعیت مطلوب آمریکا و اسرائیل را رقم می زند و بعید ندانید که به سرعت با فعال کردن شاخه نظامی خود به ایران حمله کنند زیرا دولت واداده و ملت سرخورده با منابع نفتی زیاد طعمه بسیار مناسبی است که از دستش نخواهند داد.
ماجرا تا اینجایش دقیقا بر اساس همین سناریو پیش رفته است. سخنان دولتمردان آمریکایی بعد از مذاکره با طرف های ایرانی به خوبی نشان می دهد که آن ها پی برده اند تحریم ها بر دولتمردان ایران اثر گذاشته است و ناچار به گفتگو شده اند؛ بنابراین یک سره بر طبل تداوم تحریم ها، وجود گزینه نظامی روی میز، کوتاه نیامدن از منافع اسرائیل و الزام ایران به پذیرش شروط هسته ای غرب می کوبند.

92/7/10
11:28 صبح

مذاکره با دشمن عامل تشدید فشارها1

بدست تقی سهیلی در دسته دولت روحانی، رابطه باآمریکا، طرفداران غرب، فشار تحریم ها، دفاع از مستضعفین عالم، سرنگونی مصدق

باسمه تعالی
وسط ماجرای برقراری رابطه دولت روحانی با آمریکا هستیم و خوب است به چند مسئله توجه کنیم:

آمریکایی ها و دوستانشان فشارهای بسیار سنگینی را به خاطر تحمیل تحریم های اقتصادی به ایران تحمل می کنند و همه امید آن ها تاثیر این تحریم ها بر رفتارهای جمهوری اسلامی ایران است که مشخصاًً در حوزه هایی مانند غنی سازی هسته ای و حمایت از مقاومت در منطقه، تجلی می یابد.
تحریم های آمریکا علیه ایران به معنای واقعی کلمه جنایت علیه بشریت و ددمنشانه است که متاسفانه رسانه های اصلاح طلب خیلی دوست ندارند در مورد این مسئله صحبت کنند! تبیین این که چگونه سیاستمداران متظاهر آمریکایی با روش های پلید و خباثت آمیز در حال مبارزه با یک ملت مقاوم هستند چندان برای این رسانه ها مطلوب نیست. آن ها بیشتر دوست دارند در مورد روش های برقراری رابطه و جلب نظر دشمن خونخوار ملت برای برداشتن تحریم ها نظریه پردازی کنند.
اکنون حسن روحانی به دشمنان ملت ایران پیام داده و با آن ها به گفتگو نشسته است و ظاهراً این روند را ادامه خواهد داد. طرفداران رابطه با آمریکا هم به هلهله می پردازند که مسیر جدیدی در سیاست خارجی کشور گشوده شده است. آیا این مسیر جدیدی است که گشوده شده است یا دره ای است که باید با کمترین هزینه از آن گریخت؟
همه تحلیل و تحذیرهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص آمریکا و رابطه با این کشور را کنار می گذاریم و چند موضوع را بررسی می کنیم.
این طور که تعریف می کنند دکتر مصدق کارش با انگلیسی ها گره خورد و رفت به سمت برقراری رابطه تمام عیار با آمریکا، چه رفتنی! خودش رفت به آمریکا و گفتگو کرد و قصد داشت آمریکا را جایگزین انگلستان کند. همه چیز داشت( در ظاهر) به خوبی پیش می رفت که ناگهان آمریکایی ها بر علیه مصدق وارد عمل شدند و دولتی که به رابطه با آمریکا امید فراوان بسته بود ناگهان سقوط کرد و شاه برگشت.
واقعاً چرا آمریکا اینچنین برخورد کرد؟
الان آقای روحانی از آمریکا چه می خواهد و آمریکایی ها دنبال چی هستند؟ روحانی در یک کلمه می خواهد آمریکا تحریم ها را بردارد تا ایشان بتواند به زعم خود اقتصاد کشور را سروسامان دهد و آمریکا هم می خواهد ایران از مواضع انقلابی خود کوتاه بیاید و از جایگاه امید انقلابیون جهان پائین آمده و تبدیل به دوست خوب آمریکا شود.
طبیعی است که این معامله ای برابر نخواهد بود و ایران پس از دوستی با آمریکا نمی تواند در برابر ستم گری ها و رفتارهای وحشیانه این کشور در سراسر جهان هیچ موضعی بگیرد. اتفاقاً تعدادی از طرفداران دولت همین را می گویند و معتقدند که اصولاً به ما چه در دنیا چه می گذرد. ما باید کلاه خودمان را بچسبیم و باید رفاه را در کشورمان محقق کنیم ولو به قیمت تبدیل شدن به یک سیب زمینی در معادلات سیاسی جهان.
در این صورت ایران چه تصویری در جهان خواهد داشت؟ کشوری ذلیل که برای تامین رفاه خود دنبال سر آمریکا حرکت می کند و در ردیف چاکران درگاهش به شمار می رود و برنده این میدان کیست؟ اسرائیل!
البته این یک سناریوی خوشبینانه است! زیرا آمریکایی ها و دوستان صهیونیست شان مشکل اساسی خود را با هویت واقعی انقلاب اسلامی می دانند. انقلابی که استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم و برافراشتن پرچم الله در سراسر جهان آرمان غیر قابل تغییر آن است. بنابراین آن ها هیچ وقت ریسک نمی کنند و در شرایطی که بتوانند ضربه ای کاری به جمهوری اسلامی بزنند از آن دریغ نخواهند کرد.
به این ترتیب چنانچه آمریکا در مسیر نزدیکی با دولتمردان تدبیر و امید بتواند نقطه ضعف های کشور را شناسایی کرده و نیروهای خود را در ایران فعال کند، بی هیچ تردیدی اقدام به براندازی نظام خواهد کرد و برایش عواقب کار مهم نخواهد بود زیرا در بدترین حالت بر می گردد سر خانه اول و دوباره ماجرای دیگری شروع می شود.
ادامه دارد...

92/7/8
1:36 عصر

طنز مذاکره با آمریکا

بدست تقی سهیلی در دسته ارزونی، حسن روحانی، طنز، مذاکره با آمریکا، بغل اوباما

باسمه تعالی

طنز

اوووووف داغون شدیم از این همه ارزونی!

چرا اینقدر دلار و طلا داره میاد پائین؟

آقا من یه چند کیلو طلا دارم تو خونه میخوام بریزم دور، کسی نمی خواد برای اسباب بازی بچه اش؟

همه چی در حال سقوط آزاده بیچاره شدیم از خوشی!

اما واقعیت اینه که روحانی کمرشو محکم بسته که از طریق برقراری ارتباط با آمریکا وضع اقتصاد را درست کند و اگر با این حرفا درست نشه دیگه نمی دونم میخواهد چیکار کند.

آقای روحانی! مشکل مملکت را باید داخل مملکت درست کنی نه پای میز مذاکره. حالا ما گفتیم!

نکنه برای کم کردن روی ما این دفعه بری اوباما رو بغل کنی و عکس بندازی تا اجناس ارزون بشه! نکن حسن خطرناکه!


92/7/3
11:54 صبح

گفتگو با طرف های خارجی شرط موفقیت اقتصادی است؟

بدست تقی سهیلی در دسته تولید ملی، سیاست خارجی، مذاکره با غرب، شرطی شدن اقتصاد ملی

باسمه تعالی

 

اتفاق بدی که همواره نسبت به آن تذکر داده می شد اکنون تا حدودی افتاده است و به واسطه اتفاقات اخیر، مسائل داخلی ایران از جمله امور اقتصادی تا حدود زیادی در رابطه به مسائل سیاست خارجی تعریف می شود.

در افواه عمومی می گویند فلان مسئله حل شود ارز پائین می رود یا اگر فلان طور شود طلا بالا می رود.

فارغ از این که چقدر این مسئله صحیح و در عمل واقعی باشد، گره زدن معیشت روزانه مردم با مسئله سیاست خارجی نقطه ضعف و پاشنه آشیل خطرناکی محسوب می شود. وقتی قرار است شما به وسیله مصالحه با طرف های خارجی که اتفاقا با ما معارضه هم دارند اقتصاد کشور را بهبود ببخشی ناچاری در گفتگو با آن ها کار را تمام کنی زیرا راه دیگری مقابل شما گشوده نیست و جو روانی جامعه منتظر تاثیر گذاری شما است و اگر چنانچه عنوان شود که مثلا گفتگوها موفق نبوده است دقیقا معادل این است که بگویند شما در مدیریت اقتصاد کشورت ناموفق بوده ای و این یعنی فاجعه یعنی کوتاه آمدن از آرمان هایت و خطوط قرمزت برای رسیدن به چیزی که فکر می کنی مردم را راضی می کند.

البته دستگاه دیپلماسی کشور باید کار خودش را بکند ولی ابتنای کار باید بر قدرت داخلی و توان تولید ملی باشد و از این موضع اهداف کشور دنبال شود. توان داخلی پشتوانه پیروزی در گفتگو با دنیاست.

نباید شرایط به گونه ای پیش برود که اقتصاد ملی کشور نسبت به مسائل خارجی شرطی شده و با هر گونه تنشی همه چیز به هم برید به عکس باید به سمتی برویم که در شرایط بحرانی همه توان کشور متمرکز شده و برای پاسخگویی به تهدیدات آماده شود. یعنی مثلاً مصرف زائد کم شود، بهره وری افزایش یابد، اقبال مردمی به تولیدات ملی گسترش پیدا کند و از این قبیل.

ما برای موفقیت دیپلماسی دولت آقای روحانی دعا می کنیم و البته اطمینان داریم که مستکبرین هیچگاه به آرامش ما رضایت نخواهند داد.