سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/6/19
11:10 صبح

از محضر استاد شهریار زرشناس

بدست تقی سهیلی در دسته

باسمه تعالی

 

بزرگترین نیاز در مبارزه با امپریالیسم در کشور ما، طلب حقیقت و تفکر مستقل و خود آگاهی انتقادی نسبت به ماهیت مدرنیته و عبور از ساحت فلسفه های سیاسی مدرن است. تا زمانی که راهنمای عملمان ایدئولوژِی های مدرنیستی هستند و غایت برنامه های اقتصادی مان گسترش مدرنیزاسون است ، روی استقلال و رهایی از امپریالیسم را هم نخواهیم دید.

کاپیتالیسم نظامی مبتنی بر بهره کشی و استیلاست و چون میل به گسترش گرایی و فزون خواهی بی حد و حصر دارد لزوماً موجب بسط سلطه غارتگرانه خود در سطح جهان میگردد...در واقع امپریالیسم به عنوان حاکمیت سلطه گرانه و جهانی سرمایه و استعمار نو از متن نسبت استکباری بشر مدرن با عالم و آدم بر می خیزد و از مظاهر استکبار است.

امپریالیسم تجسم و محصول مدرنیته است و برای مبارزه با امپریالیسم باید تمهیداتی برای عبور از ساحت مدرنیته - حداقل در قلمرو نظر – اندیشید و اگر نه روی آوردن به مدلها و ایدئولوژیهای مدرن ، جز تعمیق وابستگی اسارت بار به امپریالیسم نتیجه دیگری نخواهد داشت.

مبارزه راستین ضد امپریالیستی همانا مبارزه علیه ساحت تفکر و تمدن مدرن (اومانیستی) و در نهایت عبور از آن است و صرف مبارزه سیاسی – اقتصادی یا حتی نظامی با صورتی از امپریالیسم ، فاقد اصالت و اعتبار است. نمی توان اسیر مدلهای توسعه سرمایه سالارانه – اعم از کلاسیک ، سوسیالیستی ، راه رشد غیر سرمایه داری و ...- بود و ادعای مبارزه با امپریالیسم داشت.

انسان به مفهوم نظریه لیبرال ؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است ؛ فردی به شمار  می آید که مالک است. کسانی که استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم ماندند؛ چون فقط افراد متملک ، مالیاتی را می پردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیمی گرفته شود؛ به این ترتیب حق دارند در تصمیم گیریهای عمومی شرکت جویند.

 

منبع:کتاب سرمایه داری (کاپیتالیسم)

 تالیف شهریار زرشناس 

 انتشارات کتاب صبح