سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/7/27
2:24 عصر

یاد لجن پراکنی های "تحلیل روز" بخیر

بدست تقی سهیلی در دسته

 

فردای روزی که "تحلیل روز" نشریه تجدید نظر طلبان فارس تعطیل شد ، بیشتر روزنامه های شیراز و البته خبرگزاری محترم ایسنا به اقامه عزا کمر بستند و در فراق یار گور به گور شده ، گزارش ، خبر و مصاحبه تهیه کردند. مضمون حرفشان هم همان شعارهای همیشگی بود که آزادی بیان را پاس بداریم ، اطلاع رسانی شفاف را گرامی بداریم ، رسانه های مسئول را محترم بشماریم ، خبرنگاران را بیکار نکنیم ...

چند روز پیش هم حاجات نیا ، یکی از مسئولین جریده "تحلیل روز" التجا نامه ای به وزیر ارشاد نوشته و طی آن مدعی شده که ما روزنامه ای معتدل و مدافع کیان نظام و ولایت بودیم و البته انتقاداتی هم به دولت نهم داشتیم.

من نگران هستم که اگر وضع به همین منوال پیش برود تا چند روز دیگر مدعی بشوند که اصولاً روزنامه "تحلیل روز" تنها ارگان مدافعان حریم ولایت فقیه و وارث خون شهدا و صدیقین بوده و ضد انقلاب کوردل طی توطئه ای آن را به تعطیلی کشانده اند.

البته از پیروان نظریه تلفیقی اخلاق منهای سیاست و سیاست منهای اخلاق  اصلاً بعید نیست که عملاً بلندگوی مطرودین نظام باشند و در مقام تظلم خواهی ، خود را انقلابی و مدافع کیان نظام جا بزنند.

تعدادی از فعالین فرهنگی شیراز در حال جمع آوری امضاء برای نامه ای هستند که در آن از اقدام قاطع شورای نظارت بر مطبوعات در تعطیلی مخمل نامه "تحلیل روز" تشکر شده است. این نامه که منتشر شد همه خواهند دانست که بیشتر روزنامه های شیراز نماینده افکار عمومی نیستند و بالعکس عموم فعالین فرهنگی مذهبی شیراز روزنامه تحلیل روز را همچون خاری در چشم متدینین می دانستند و دل خون دغدغه مندان نظام از دست شیطنتها و فضا سازیهای غیراخلاقی و غیر حرفه ای این جریده تازه کمی تشفی یافته است.

شنیده ام پرونده قطوری از تخلفات روزنامه ای که مدعی قانون گرایی بود در نهادهای فرهنگی مسئول جمع آوری شده است که برای تعطیلی 10 روزنامه هم کافی است. امیدوارم مسئولین مربوطه در پاسخ به درخواست مردم این تخلفات را در اختیار رسانه ها و مردم قرار دهند تا همگان ببینند اینهایی که خودشان را بر مشی اعتدال معرفی می کنند چگونه ناجوانمردانه بر کیان نظام تاختند و سیاه نمایی اگر سقفی داشت ایشان چگونه روی بامش ایستادند!

روزنامه تحلیل روز بعنوان ارگان غیر رسمی کودتاچیان مخملی ، آموزه های جنگ نرم را یکی پس از دیگری بکار می بست و سیر حرکت آن از اولین روزهای انتشار در زمستان 1385 به خوبی حاکی از برنامه ریزی دقیق و هدف گذاری مشخص برای رسیدن به آن چیزی بود که در تابستان 1388 امید داشتند محقق شود و نشد!

البته همه میدانند "تحلیل روز" بخاطر حضور در طرح براندازی نرم و مسائلی از این دست تعطیل نشده است ؛ چنانکه دستگاه قضایی ما و قوانین ناظر بر فعالیت مطبوعات در کشورمان هنوز تا روزهای جنگ نرم چند سال فاطله دارند و این گونه عناوین تعریف روشنی پیدا نکرده است.

فردای روزی که "تحلیل روز" منتشر نشد روزنامه افسانه ، رفیق فابریک "تحلیل روز" ، در صفحه اول تیتر زد: "روزهای تحلیل خاطره شد" من هم در همین حال و هوا عرض میکنم"

لجن پراکنی های تحلیل خاطره شد...

دروغگویی های تحلیل خاطره شد...

سیاه نمایی های تحلیل خاطره شد...

تیترهای تکذیب شده در صفحه اول تحلیل خاطره شد...

این قضیه تیترهای دروغ در تحلیل روز ماجرای جالبی است. این روزهای آخر حیات! یادم هست گاهی تعداد تیترهای تکذیب شده در یک شماره این جریده به چند مورد می رسید و این برای یک رسانه چه معنایی میتواند داشته باشد بجز انتحار؟!

مرحوم "تحلیل روز" معمولاً اخبارش را از خبرگزاری ایلنا و یا سایتهای خبری اصلاح طلبان مانند ارگان ادوار مجلس و گاهی ایسنا می گرفت و عموماً اخبار تند و تیز را گلچین میکرد . فردای آنروز برخی از این اخبار که حتی گاهی تیتر اول روزنامه تحلیل روز بودند دروغ از آب در می آمد و یا تکذیب میشد ، لذا آن سایتهای مرجع و منابع اصلی تولید خبر ناچار می شدند تکذیبیه را منتشر کنند اما تحلیل روز دیگر فرصت و جایی برای تکذیبیه و جوابیه نداشت. فکر می کنم باید یک شماره ای روز جمعه منتشر میکردند و فقط تکذیبیه ها را توش چاپ میکردند.