سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/1/25
8:36 صبح

کسان کدام و ناکثان کیستند - 1

بدست تقی سهیلی در دسته انتخابات، دستغیب، تقلب، مسجد آتشیها

بسم الله

لوح فشرده ای با عنوان کسان و ناکثان در چند هفته گذشته در شیراز توزیع شده است که به موضوع مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم و حواشی آن در مسجد آتشیهای شیراز پرداخته است. با توجه به نوع موضع گیری تهیه کنندگان این لوح فشرده، واضح است که دلبستگی عمیقی به مرام و سیره برخی از اهالی مسجد آتشیها و امام جماعت آن حجه الاسلام سید علیمحمد دستغیب داشته اند.
محتوای این سی دی ، فیلمهای مرتبط با وقایع انتخابات دهم ریاست جمهوری و تحرکات مخالفان و موافقان موضع گیریهای حجه الاسلام سید علیمحمد دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و امام جماعت مسجد آتشیها است که به صورت داستانی و بر اساس سیر زمانی وقایع تدوین شده اند. 
تهیه کنندگان فیلم، وقوع تقلب وحشتناک، عهد قجری و گسترده در انتخابات ریاست جمهوری دهم را مفروض خود گرفته و البته خود را بی نیاز از تلاش برای اثبات آن میدانند؛ تنها برای اعلام آن به بیننده ، اقدام به جاسازی صحنه هایی از مجموعه تلویزیونی "کیف انگلیسی" و ماجرای تقلب در آن فیلم میکنند تا بیننده بداند و آگاه باشد منظور از تقلب چیزی در همان ابعاد و اندازه ها است و در همین حال صحنه هایی از فیلم مذکور نمایش داده میشود که در آن صندوقهای آرای انتخاباتی به صورت کلی و درهم و به وسیله یک درشکه به جایی دیگر منتقل میشود و برای اثبات اینکه این وضعیت در انتخابات اخیر هم رخ داده است قسمتهایی معروف از بیانات حجه الاسلام سید علیمحمد دستغیب پخش میشود که طی آن وی مدعی میشود مسئولین برگزاری انتخابات ، رای مردم را گرفته اند و صندوقها را به محلی با عنوان "گودونی" یا "گاودانی" برده اند و سربه نیست کرده اند و یادآوری میکند که چند تا از این نوع صندوقها را افرادی عکس گرفته اند و تدوین کنندگان فیلم با نمایش تصاویر بازدید استاندار وقت فارس از ساختمان مرکز اسناد ملی در شیراز ، میرسانند که منظور وی از گاودانی همین محل است که در آن رای مردم سربه نیست شده است.
با توجه به اینکه بیانات این عالم طبیعتاً برای بسیاری از مریدانش در حکم سند و دلیل شرعی است لذا فیلم موجبی نمی بیند که برای این موضوع دلایلی پیدا کرده و نمایش دهد.
در همین حال ، با تکیه بر برخی بیانات حجه الاسلام سید علیمحمد دستغیب ، تدوین کنندگان اقدام به نمایش تصاویر و فیلمهایی میکنند که به نظرشان موید سخنان ایشان است. آقای دستغیب در قسمتهایی از بیاناتش میگوید چرا با چماق تو سر مردم میزنید؟ خودتان به اینها گفته اید بیائید رای بدهید ؛ حالا که آمده اند شرکت کرده اند چرا آنها را میزنید؟ حداقل توی خیابان آنها را نزنید ببرید یک جایی غیر علنی(زیرزمینی مثلاً) آنها را بزنید و تاکید مینماید که این حرفها را بیخودی نمی زند و عکسها و فیلمهای موید این معنا(ضرب و شتم کسانی که رای داده اند) موجود است ؛ چنانکه در موضوع انتقال صندوقهای رای اشاره مینماید که افرادی درستکار این موضوع را به وی گفته اند.
فیلم در این بخش با همین مضمون ادامه پیدا میکند و فیلمها و تصاویر متعددی در این رابطه پشت سر هم قطار میشود و لابلای این تصاویر سخنانی از شیخ یوسف صانعی ، مرحوم حسنعلی منتظری و میرحسین موسوی نمایش داده میشود که تماماً در دفاع از حقوق معترضین است و البته بیانات آقای دستغیب پررنگ تر از سایرین همچنان بعنوان عامل مشرعیت بخش اقدامات جنبش سبز بعد از انتخابات درفیلم بکار گرفته میشود و در عین حال تلاش میشود تا آقای دستغیب را برجسته ساخته و او را مهمترین عالم دینی حامی جنبش سبز معرفی نماید.
در ادامه ،قسمت دوم فیلم به ماجرای وقایع بعد از تظاهرات روز هشتم و نهم دی در شیراز می پردازد و مطابق بخش اول فیلم بر اساس یک پیش فرض به تدوین تصاویر و فیلمهای مرتبط با این موضوع می پردازد. پیش فرض قسمت دوم فیلم که تدوین کنندگان همه تلاششان را برای اثبات آن بکار میگیرند این است که برخی مسئولین سیاسی استان و فرماندهان نظامی به دنبال هتک حرمت حجه الاسلام سید علیمحمد دستغیب و تهاجم به مسجد آتشیها هستند.
عمده فیلمها و تصاویر این بخش از فیلم از کوچه مقابل مسجد آتشیها، حیاط و شبستان مسجد مربوطه تهیه شده است. در این تصاویر و عکسها بیننده شاهد تلاش عده ای بسیار اندک و معدود برای تهاجم و ورود به مسجد آتشیها است که در مقابل ، اهالی مسجد مظلومانه از حریم مسجد دفاع میکنند.همچنین در قسمتی از فیلم تدوین کنندگان ، تلاش می کنند فرمانده سپاه استان فارس را عامل حمله به منزل شخصی حجه الاسلام سید علی محمد دستغیب معرفی کنند. در انتهای فیلم نیز شاهد وقایع مربوط به تاسیس پایگاه مقاومت بحرولایت در مسجد آتشیها و درگیری برخی از اعضای آن با برخی از اهالی مسجد آتشیهاهستیم.
برای تحلیل محتوای این لوح فشرده ناچاریم نیم نگاهی به وضعیت جریان فکری – سیاسی مسجد آتشیها و حوزه ابوصالح داشته باشیم. اتفاقاً "کسان و ناکثان" در راستای این شناسایی شاهد خوبی به شمار میرود.
در ابتدای این لوح فشرده ماجرای تقلب در انتخابات مطرح است و ادعاهایی که از زبان حجه الاسلام دستغیب و شیخ یوسف صانعی بیان میشود؛ ولی دلایل مطرح شده توسط آنها به قدری شل و سست است که به محک زدن نمی ارزد اما جالب است که تهیه کنندگان این لوح از آن به عنوان دلایل محکم خود برای ادعاهای بزرگی که مطرح میکنند سود میجویند. دلیل آقای صانعی این است:" یک کسی گفت من هفتاد دلیل می آورم که در حوض آب نیست طرف مقابلش گفت من یک دلیل می آورم که آب هست و او را بغل کرد و پرتاب کرد داخل حوض. گفت حالا آب هست یا نه؟؟!!"
خوب طبیعتاً در مورد این استدلال آقای صانعی نمی شود بحث خاصی کرد. دلایل آقای دستغیب هم در نوع خود جالب است. ایشان مدعی میشود که افراد درستکار به او اطلاع داده اند که صندوقهای رای مردم را به گاودانی برده اند و بر اساس تصاویری که تدوین کنندگان "کسان و ناکثان" روی این سخنان کار کرده اند معلوم میشود اشاره وی به ماجرای خنده دار مرکز اسناد ملی در شیراز است که بهرحال در خصوص این استدلال هم بحث خاصی را نمی توان مطرح کرد، چرا که از قبیل استدلالات رایج عقلی و حقوقی نیست. در واقع ایشان به جای اینکه به مباحثی مانند نحوه چاپ تعرفه های رای و توزیع آنها ، چگونگی رای گیری از مردم ، چگونگی شمارش آرا در حوزه ها و اعلام عمومی آن ، شکل حضور ناظران کاندیداها در حوزه های رای گیری و مسائلی از این قبیل بپردازد به علت ناتوانی در ورود به این مباحث و نداشتن هیچ مستند عقل پسندی ، طرح موضوعاتی را در پیش می گیرد که حتی کمیته صیانت از آرای کاندیدای شکست خورده انتخابات هم با همه وقاحت و البته تسلط حرفه ای اشاره ای به آنها نکرده و نیاز به مقادیری علم غیب و یا اعتماد فوق العاده به برخی افراد و از همه مهم تر فضای ذهنی قطبی شده و مشوشی دارد که از این عالم البته بر می آید...
ادامه دارد

مرحوم حسنعلی منتظری